Το μυστικό των ερωτήσεων
Δεν υπάρχουν στάνταρ ερωτήσεις δημοσκόπησης/έρευνας. Οι ερωτήσεις θα πρέπει να αντανακλούν το είδος της εταιρείας και τη θέση των προσώπων (π.χ. υπαλλήλων) που πρόκειται να ερωτηθούν.
Σε μια συγκεκριμένη εταιρεία είναι πιθανόν να χρησιμοποιηθούν ένα κοινό ερωτηματολόγιο για την απεικόνιση της γενικής ιδέας των αισθημάτων της πλειοψηφίας του έμψυχου δυναμικού. Ωστόσο, αν η δημοσκόπηση πρόκειται να εστιάσει σε μια κατηγορία του προσωπικού ή ενός τομέα, τότε ο σχεδιασμός της πρέπει να καλύψει πιο συγκεκριμένες ανάγκες. Το παράδειγμα του παρακάτω πίνακα δείχνει μια λίστα με πληροφορίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μια βασική δομή ερωτηματολογίου προς μια συγκεκριμένη κατηγορία προσωπικού.
Σημείωση: Oι κλίμακες αξιολόγησης μπορούν να γίνουν πιο εύστοχες όταν οι συμμετέχοντες ζητούνται να επιλέξουν από μια σειρά επιλογών. Με αυτόν τον τρόπο η ζυγαριά δείχνει στη μέση – στο πιο διαδεδομένο σημείο – και τείνει να προσφέρει πιο πρακτικά προσανατολισμένες πληροφορίες. Αν πρόθεση της δημοσκόπησης είναι να δημιουργήσει μια βάση για μελλοντική ενέργεια, τότε η επιλογή πολλαπλών απαντήσεων είναι πιο χρήσιμη.
Οι ερωτήσεις μπορεί να ζητάνε να σημειώσουν πότε κάτι συμβαίνει:
Ποτέ / Σπάνια / Συχνά / Πάντα
Ή κατά πόσο κάτι χαρακτηρίζεται:
Πολύ χρήσιμο / Αρκετά χρήσιμο / Ελάχιστα χρήσιμο / Άχρηστο
Και ούτε καθεξής, ανάλογα με το αντικείμενο της ερώτησης.
Η δομή του ερωτηματολογίου δημοσκόπησης που ακολουθεί παίρνει ως παράδειγμα μια συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων – τα μέλη της ομάδας πωλητών – για να δείξει πως επιλέγονται οι ερωτήσεις ώστε να μπορούν να εστιάσουν στο ρόλο και τα καθήκοντα των συμμετεχόντων. Μπορείτε να πάρετε χρήσιμες ιδέες για το είδος των ερωτήσεων ανάλογα με το αντικείμενο της δημοσκόπησης:
- Η εμβέλεια των προϊόντων που έχουν πωληθεί
– Πόσο εύκολη είναι η πώληση;
– Πώς αξιολογούνται από τους πελάτες;
– Πώς τοποθετούνται απέναντι σε ανταγωνιστικά προϊόντα;
- Η επαφή με τους πελάτες
– Ποια είναι η στάση τους απέναντι στην εταιρεία και την ομάδα πωλήσεων της;
– Πώς αξιολογούν την εξυπηρέτηση που τους παρέχετε;
– Τι θα βοηθούσε στο να αυξήσουν τις αγορές τους από εσάς;
- Η υποστήριξη που παρέχετε
– Υπάρχουν αιτήματα για υποστήριξη (από μέρους των καταναλωτών) που καλείστε να αντιμετωπίσετε άμεσα και με επιτυχία;
– Οι πληροφορίες και το βοηθητικό υλικό που σας προσφέρεται από την εταιρεία διευκολύνει τη δουλειά σας;
– Οι συναντήσεις (meetings) των πωλήσεων είναι εποικοδομητικές;
- Οι σχέσεις σας με τους υπόλοιπους στην εταιρεία
– Πώς αξιολογείτε τη σχέση σας με τα άλλα τμήματα (π.χ. το τεχνικό τμήμα και το μάρκετινγκ);
– Οι εσωτερικοί δίαυλοι επικοινωνίας με τα άλλα τμήματα λειτουργούν ικανοποιητικά;
– Οι ενέργειες των άλλων τμημάτων επιδιώκουν την ενίσχυση της σχέσης των πωλήσεων με τους πελάτες;
- Δυνατότητες καριέρας
– Θεωρείτε τις δυνατότητες καριέρας ως λόγο να παραμείνετε στην εταιρεία;
– Συζητούνται ζητήματα που προάγουν τη μακροχρόνια παραμονή;
– Πώς αξιολογείτε τη συγκεκριμένη εταιρεία σε σχέση με άλλους πιθανούς εργοδότες;
- Διεύθυνση
– Πώς αξιολογείτε τον άμεσα υπεύθυνο μάνατζερ σας (ως κάποιον για τον οποίον εργάζεστε);
– Η ανάθεση των στόχων γίνεται με σαφήνεια και χωρίς διακρίσεις;
– Είναι η επαφή και η επικοινωνία με τους ανωτέρους ικανοποιητική και υποστηρικτική;
- Αμοιβές
– Ποια είναι η πολιτική των μισθών;
– Πώς κρίνετε το συνολικό πακέτο αποδοχών (συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων που συνδέονται με την απόδοση);
– Τι αλλαγές θα επιθυμούσατε;
- Ομαδική εργασία
– Πόσο αποτελεσματικά συνεργάζεται η ομάδα σας;
– O ανταγωνισμός μέσα στην ομάδα βοηθά ή εμποδίζει την επίτευξη των προγραμματισμένων στόχων;
– Υπάρχουν συγκεκριμένα θέματα που δημιουργούν προστριβές ανάμεσα στα μέλη της ομάδας;
- Συνθήκες εργασίας
– Ο χρόνος για ταξίδια είναι υπερβολικός ή παράλογος;
– Τι πολιτική ακολουθείται στο σύστημα αναφοράς;
– Υπάρχουν συγκεκριμένοι παράγοντες που γίνονται αφορμή για προτάσεις ή παράπονα (π.χ. εταιρικό αυτοκίνητο);
- Εκπαίδευση και εξέλιξη
– Αισθάνεστε ότι σας παρέχετε η κατάλληλη εκπαίδευση, κι αν ναι είναι αποτελεσματική;
– Αισθάνεστε το φόβο ότι ίσως στο μέλλον τα προσόντα σας να μην ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς;
– Αισθάνεστε ότι η δουλειά σας είναι κάτι επαναλαμβανόμενο ή κάτι που έχει νόημα;
Η γενική ιδέα της δημοσκόπησης των εργαζομένων μπορεί να προσεγγιστεί με πολλούς τρόπους. Μπορεί να αποτελεί μια πειραματική δοκιμή, συνδεδεμένη με συγκεκριμένα γεγονότα ή συνθήκες. Ή μπορεί να είναι μέρος μιας πιο ολοκληρωμένης στρατηγικής για έναν ειδικό τομέα.
Πάνω απ’ όλα τα στοιχεία που προκύπτουν από τη δημοσκόπηση προσφέρουν σημαντικά μέσα για την αξιολόγηση της χρήσης των κινήτρων. Ακόμα και αν είναι κάτι που σπάνια χρησιμοποιείται, καλό θα ήταν να γνωρίζετε τις βασικές του αρχές.
Σελ. 74-77, Πώς να εμπνέετε τους συνεργάτες σας, Patrick Forsyth
Comments are closed.