Το επιχειρηματικό μοντέλο “μακριά ουρά” (Long Tail) και η τάση της εποχής
Τα φυσικά καταστήματα λιανικής διάθεσης προϊόντων καταλαμβάνουν συνήθως περιορισμένο και αρκετά ακριβό χώρο.
Έχουν συνήθως μια σχετικά μικρή ποικιλία προϊόντων τα οποία επιδιώκουν να πουλήσουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες σε μια τοπική και μάλλον μικρή βάση πελατών.
Σε ένα μοντέλο τύπου “μακριά ουρά”, μια επιχείρηση κάνει το αντίθετο.
Πουλά μια πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων, καθένα σε σχετικά μικρές ποσότητες, σε μια μεγάλη βάση πελατών, συχνά διεσπαρμένων σε μια πολύ μεγάλη γεωγραφική περιοχή.
Τα online καταστήματα λιανικής διάθεσης (b2c – business to customer) συχνά ακολουθούν το μοντέλο “μακριά ουρά”. Ο βασικός λόγος που το κάνουν αυτό είναι γιατί μπορούν να εδρεύουν σε φθηνές περιοχές όπου είναι οικονομικά βιώσιμη η αποθήκευση προϊόντων με χαμηλή κυκλοφορία.
Όταν μάλιστα καταφέρνουν μέσω συμφωνιών με τους προμηθευτές χονδρικής να έχουν σύντομη παράδοση (lead time) των παραγγελιών τους π.χ. 1 ή 2 ημέρες και μόνο όταν έχουν σχετική λιανική παραγγελία, τότε χρειάζονται και μικρότερο χώρο αποθήκευσης. Σε μια τέτοια περίπτωση δεν στοκάρουν προϊόντα χαμηλής κυκλοφορίας, δεν δεσμεύουν κεφάλαια, έχουν χαμηλότερα κόστη αποθήκευσης και διαχείρισης και το πιο πιθανό και πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Όταν μάλιστα τα online καταστήματα πουλάνε άυλα ψηφιακά προϊόντα, το κόστος φυσικής αποθήκης είναι σχεδόν μηδενικό.
Η τάση της εποχής
Η καλύτερη περίπτωση είναι ο συνδυασμός φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Είτε λόγω επιλογής είτε λόγω ανάγκης. Ο πελάτης μπορεί να επισκεφτεί το φυσικό κατάστημα για να δει και να αγοράσει το προϊόν ή να επιλέξει την αγορά εξ αποστάσεως αν δεν προλαβαίνει το ωράριο ή είναι μακριά. Ή να το δει στο ηλεκτρονικό κατάστημα και να το αγοράσει από το φυσικό. Στη μια περίπτωση το βλέπει και το παίρνει άμεσα. Στην άλλη πρέπει να περιμένει λίγο περισσότερο αλλά το τίμημα είναι συνήθως μικρότερο.
Όλο και περισσότερα καταστήματα είτε φυσικά είτε ηλεκτρονικά, διευρύνουν τη γκάμα των διατιθέμενων προϊόντων ηλεκτρονικά (online). Τυχαίο; Καθόλου. Το σκεπτικό απλό. Ο πελάτης έχει εμπιστοσύνη στο όνομα του καταστήματος από προηγούμενη φυσική ή ηλεκτρονική αγορά. Άρα δεν χρειάζεται να στοκάρει ούτε να του παρουσιάσει όλα τα νέα προϊόντα σε φυσικό κατάστημα. Γιατί λοιπόν να μην του προτείνει να αγοράσει και άλλα προϊόντα; Και μάλιστα σε καλύτερη τιμή.
Τι γίνεται όμως αν κάποιο μικρό φυσικό κατάστημα δεν θέλει να επεκταθεί σε νέα προϊόντα;
Και να μην θέλει να επεκταθεί σ’ άλλα προϊόντα, πάλι κερδισμένο είναι με την online διάθεση του υφιστάμενου stock.
Και αυτό γιατί :
– Ακολουθεί τις τάσεις της εποχής και διεγείρει την αγοραστική διάθεση των υφιστάμενων και δυνητικών πελατών της τοπικής αγοράς.
– Βγαίνει εκτός τοπικής εμβέλειας σε μεγαλύτερη γεωγραφική περιοχή.
– Μπορεί να διαθέσει υφιστάμενο stock προγενέστερης περιόδου σε αγοραστικό κοινό εκτός τοπικής αγοράς που βλέπει τα προϊόντα αυτά ίσως για πρώτη φορά.
Εσείς ακόμα το σκέφτεστε; Μήπως είναι η στιγμή να μπείτε και εσείς δυναμικά στο παιχνίδι αυτό;
Και στη δήλωση ότι εγώ δεν τα ξέρω αυτά ή είναι βάσανο, η απάντηση είναι μια.
Δεν είναι θέμα γούστου. Είναι θέμα επιχειρηματικής επιβίωσης.
Και να μην το ξεχάσω.
Πριν την τελευταία αγορά σας μήπως ρίξατε καμιά ματιά σε κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα; Τυχαίο;
#softexperia / fb: Softexperia.com / www.softexperia.com
Mobile : 6945 849400
Email : info@softexperia.com
Comments are closed.