Μια ερώτηση που απασχολεί τους ερευνητές από τα πρώτα χρόνια της τηλεόρασης. Το 1960, ο κοινωνιολόγος Elihu Katz ισχυριζόταν ότι έχει την απάντηση. Η θεωρία του ‘Uses and Gratifications Theory’ ήταν περισσότερο ανατρεπτική από τις άλλες θεωρίες της εποχής.
Πίστευε ότι η κατανάλωση μηνυμάτων – μέσων εικόνας και ήχου (media consumtpion) ήταν μια ενεργή, συναινετική απόφαση και δεν αναλογιζόταν τι κάνουν τα μηνύματα – μέσα – media σ’ εμάς, αλλά τι κάνουμε εμείς με τα μηνύματα – μέσα – media.
Διέκρινε 5 λόγους για τους οποίους χρησιμοποιούμε τα μηνύματα – μέσα – media.
- Πληροφόρηση και εκπαίδευση
Καταναλώνουμε για να μάθουμε τι συμβαίνει αλλά και για να εκπαιδευτούμε.
- Ψυχαγωγία
Καταναλώνουμε για την κάλυψη των συναισθηματικών αναγκών ή αισθητικών αναζητήσεων μας.
- Ταύτιση
Καταναλώνουμε για την αναζήτηση και ταύτιση μας με άλλους ανθρώπους που βλέπουμε στις οθόνες μας.
- Ενσωμάτωση και κοινωνική αλληλεπίδραση
Καταναλώνουμε για να μπορούμε να μιλήσουμε αργότερα γι’ αυτά που είδαμε και ακούσαμε, με άλλα άτομα.
Σήμερα, η “δεύτερη” οθόνη μπαίνει όλο και πιο δυνατά στο παιχνίδι. Βλέπουμε τηλεόραση και ταυτόχρονα μέσω μιας δεύτερης οθόνης π.χ. smartphone, tablet καταναλώνουμε εις διπλούν. Αποτέλεσμα: Δεν είμαστε μαζί με κάποιον αλλά δεν νιώθουμε ότι είμαστε μόνοι μας.
- Φυγή
Καταναλώνουμε για να ξεφύγουμε από την πραγματικότητα. Ο καθένας μας το έχει κάνει τουλάχιστον μια φορά. Χανόμαστε σε μια οθόνη βλέποντας μια ταινία, παίζοντας ένα βιντεοπαιχνίδι, χαζεύοντας στο internet προσπαθώντας να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα, τη ρουτίνα, το πρόβλημα.
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, τα μέσα – media δεν μας επιβάλλουν με το ζόρι ούτε τη χρήση ούτε το χρόνο. Η τελική επιλογή παραμένει δικιά μας.
Το μόνο που χρειάζεται είναι το μέτρο. Και το μέτρο θέλει δουλειά πολλή.
FB Tags :
#μέτρο #δουλειά #μέσα #online #επικοινωνία #softexperia / fb : Softexperia.com / www.softexperia.com
Comments are closed.