Ο άνθρωπος καθημερινά συνεννοείται, συνομιλεί, επικοινωνεί – ή ακριβέστερα, προσπαθεί να επικοινωνήσει – με τους άλλους, χρησιμοποιώντας ως κατεξοχήν εργαλείο, τον λόγο.
Η λειτουργία του λόγου είναι πολλαπλή. Συντίθεται από λέξεις και φράσεις οι οποίες φέρουν νοήματα. Οι βασικότερες επιπτώσεις του λόγου αφορούν στη λογική και στο συναίσθημα. Οι λέξεις και οι φράσεις μεταφέρουν πληροφορίες τις οποίες επεξεργάζεται η λογική και οι οποίες ταυτόχρονα μπορούν να προκαλέσουν συναισθήματα.
Αυτή η πολλαπλή λειτουργία αποτελεί μια σπουδαία παράμετρο στην επικοινωνία. Διότι με το συναίσθημα ευαισθητοποιείται ο δέκτης (αναγνώστης, ακροατής, τηλεθεατής). Ο άγνωστος, ο γνωστός, ο συγγενής, ο φίλος, το έτερον ήμισυ, ο πελάτης. Όσο πιο συναισθηματικό το μήνυμα, τόσο πιο ευάλωτος και πρόσφορος καθίσταται ο δέκτης να δεχτεί το μήνυμα.
Κατά κανόνα, η συναισθηματική πρόκληση και φόρτιση καθοδηγεί την επεξεργασία των προσλαμβανόμενων εννοιών. Η πρόκληση τόσο του συναισθήματος όσο και και λογικής είναι το όπλο του δημιουργού περιεχομένου (content creator).
Ο χειρισμός του λόγου από τον άνθρωπο, τον καθηγητή, τον προπονητή, τον διαφημιστή, τον δημοσιογράφο ή τον πολιτικό, προσδίδει σε αυτόν μεγάλη δύναμη, ακόμη και εξουσία. Για τον λόγο αυτό, ανάλογο είναι και το μέγεθος της ευθύνης του.
Θα δανειστώ από τον Ουμπέρτο Έκο έναν τύπο παραδείγματος για την επίδραση του λόγου, προσαρμόζοντάς το.
“Μπαίνω στην αίθουσα και βλέπω τους φοιτητές μου. Μονολογώ δυνατά:
“Τι δουλειά έχω εγώ εδώ με όλους εσάς τους άχρηστους που δεν καταλαβαίνετε τι σας λέω . . . .”
Αυτομάτως, με τη χρησιμοποίηση πέντε λέξεων, διεγείρω συναισθηματικά τριάντα ανθρώπους, προκαλώ απέχθεια και οργή, διότι οι φοιτητές νιώθουν προσβεβλημένοι και εισπράττουν την απαξία μου.
Δεν διέγειρα καμία άλλη αίσθηση, πλην της ακοής. Το άυλο αυτό πράγμα, ο λόγος, καταφέρνει μα διεγείρει. Ένιωσαν οι φοιτητές συναισθηματική όξυνση-φόρτιση.
Θετική ή αρνητική, δεν έχει σημασία. Πριν προλάβουν να αντιδράσουν, κάνω μεγάλη παύση και συνεχίζω με την ίδια ένταση :
“Ευτυχώς που υπάρχουν και εξαιρέσεις και δύο-τρεις από σας αξίζουν τον κόπο, διότι είναι έξυπνοι, έχουν ποιότητα και παρακολουθούν παραγωγικά όσα λέω”.
Αμέσως αλλάζει η διάθεσή τους, καθένας τοποθετεί τον ευατό του στη θέση των δύο-τριών έξυπνων φοιτητών μου και θεωρεί ότι αυτός είναι ο ικανός της δήλωσής μου”.
Το παράδειγμα αυτό μας δείχνει τη δύναμη του λόγου. Ο κάθε άνθρωπος με το λόγο του ενεργοποιεί τη σκέψη, το συναίσθημα, τα αντανακλαστικά των άλλων ανθρώπων. Ενεργοποιεί τις αισθήσεις και διεγείρει το κοινό-δέκτη του με το συνολικό ηχητικό ή οπτικό αποτέλεσμα.
Φέρει νοήματα που επηρεάζουν τις σχέσεις. Πυροδοτεί εξελίξεις.
Κινητοποιεί μικρές ή μεγάλες ομάδες ανθρώπων.
Ασκεί ισχυρότατες επιρροές.
Εμπλουτίζει ή φτωχαίνει τη γλώσσα.
Παράγει αισθητικά πρότυπα και αξίες ζωής.
Κατευθύνει την καταναλωτική συμπεριφορά.
Καλλιεργεί πολιτικές συνειδήσεις.
Αναπτύσσει ιδεολογία.
Στηρίζει τη δημοκρατία, την ελευθερία, τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Στηρίζει την επικοινωνία των ανθρώπων πολιτικά, πολιτισμικά, γεωγραφικά.
Η ανάγκη της επικοινωνίας είναι σύμφυτη.
Πάντοτε ο άνθρωπος καταγινόταν με τη μετάδοση και πρόσληψη πληροφοριών.
Θέλει να γνωρίζει τι έγινε, γίνεται ή θα γίνει, πού, πώς, πότε, γιατί και από ποιόν.
Παλαιότερα, όταν δεν υπήρχαν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το internet και τα κοινωνικά δίκτυα, οι άνθρωποι έλεγαν τα νέα της γειτονιάς. Οι πληροφορίες περνούσαν “από στόμα σε στόμα” και το κοινό-δέκτης σταδιακά διευρυνόταν περισσότερο.
Σε μια οργανωμένη κοινωνία όμως η ανάγκη επικοινωνίας-πληροφόρησης είναι επιτακτική. Έτσι, βρέθηκαν νέες μέθοδοι και τεχνικές για την ευρύτερη δυνατή γεωγραφική κάλυψη στη διάδοση και πρόσληψη πληροφοριών. Αγγελιοφόροι, τελάληδες, περιστέρια, φωτιές στις κορυφές των βουνών, περγαμηνές, εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, επαγγελματικές ιστοσελίδες, newsletters, κοινωνικά δίκτυα κ.α.
Όπως μπορούμε να φανταστούμε, οι ανάγκες του λόγου έχουν αυξηθεί. Τα τεχνολογικά μέσα (internet, smartphones, κοινωνικά δίκτυα) βοηθούν σίγουρα στη γρήγορη διάχυση του περιεχομένου του λόγου μας. Της πληροφορίας. Του μηνύματος.
Έχουμε τη δυνατότητα να είμαστε τόσο δημιουργοί όσο και δέκτες περιεχομένου (κειμένου, εικόνας, ήχου). Καλούμαστε να γίνουμε ερευνητές της σωστής αναλογίας λέξεων και νοημάτων. Του συντακτικού και της ορθογραφίας. Της συμμετρίας.
Η ευθύνη όλων μας είναι τώρα ακόμα μεγαλύτερη. Γιατί πρέπει να γίνουμε και εμείς αναλυτές, στοχαστές, μελετητές. Για την επίτευξη των στόχων της ενημέρωσης, της επικοινωνίας, της συνεννόησης, της δημιουργίας και της ανάπτυξης.
FB Tags :
#social_media_softexperia #softexperia #content #περιεχόμενο #επικοινωνία #κοινωνικά_δίκτυα / fb :
Comments are closed.